Language

כיצד נראה ראיון עבודה בהייטק

יול 29 2014

פעמים רבות, מועמדים שואלים את עצמם: איך נראה ראיון עבודה בהייטק? שאלה זו שייכת למחפשי העבודה הנמצאים בתחילת דרכם ומתבוננים קדימה אל העתיד. איש מקצוע בעל ניסיון העבודה בהייטק אשר התנסה בעבודות אצל מעסיקים שונים ויש לו חברים בתחום – כבר מכיר את התהליך המקובל, את הסיפורים השונים והאווירה הכללית של ראיון בהייטק. לעומתם, מחפשי עבודה שסיימו זה עתה לימודים או ביצעו הסבה מקצועית מתמודדים עם שאלות אלו. במאמר הזהנפרט אודות ראיון עבודה בהייטק. 

כנסו עכשיו ללוח דרושים הייטק

ראשית, חשוב להבין כי תהליך הגיוס לעבודה משתנה מחברה לחברתה. נוכל לתת כמה דוגמאות המהוות מקרים אופייניים לתהליך גיוס לעבודה בהייטק אולם חשוב להקדים ולומר כי כל חברה בונה עבור עצמה את הדרך המיוחדת לתהליך הגיוס.

אופן תהליך הגיוס

ישנו הבדל מהותי בין תהליך גיוס וראיון עבודה של מהנדס צעיר שלא מזמן סיים את לימודיו, גם אם עבד בתחום שנה או שנתיים, ובין מהנדס בעל ניסיון רב בתחום. אמנם, קיים קו משותף בין השניים – זהו המבחן. במיוחד כאשר מדובר במתכנתים או בעוסקים במשרות ניהול ופיתוח.

מבחן זה יכול להתקיים מול מראיין עם דף ועט, באמצעות שאלות מודפסות, בעל פה, או מבחן הנשלח דרך אי מייל לבית המרואייןומוחזר למעסיק – באמצעות אי מייל. מבחן זה נבדק פעמים רבות באמצעות תוכנה באופן אוטומטי. לפעמים, מבחן זה מבוצע במחשב במשרדו של המעסיק.

 

ראיון עבודה הייטק

 

מבנה המבחן

מבחן לעבודה בהייטק תמיד יכלול את השאלות הטכניות. שאלות אלו בודקות את הידעהמקצועי הדרוש לעבודה ודרך החשיבה הלוגית. הן עוסקות בטכנולוגיות הדרושות לעבודה עמן המעסיק נוהג לעבוד וכן בדיקות של יכולות בסיסיות – במידה ומדובר במהנדס מתחיל. זהו הגור המשותף בין מהנדס מתחיל למהנדס מנוסה.

ראיון אצל אחראי משאבי אנוש

ראיון אצל אחראי משאבי האנוש בחברה הוא אישי יותר ונועד לצורך התרשמות מנטיותיו הכלליות של המרואיין. כמו כן מיועד הראיון האישי לתת למועמד פרטים על החברה והתרבות בה, על הנהוג והמקובל בחברה, על הצרכים הפסיכולוגיים והגולמיים שלה ועוד. 

ראיון אישי המיועד למהנדס ותיק שהתנסה זה מכבר בכמה טכנולוגיות ואולי אף המציא כמה לא ייגמר במבחן בלבד. במקרים אלו מבוצע ראיון אישי עם המנהל המגייס, המצפה לשמוע על ניסיונו של העובד. בשלב זה ישנה חשיבות משמעותית ביותר ליכולת להעביר את המידע בצורה ברורה ובהירה. חשוב לספר בצורה נעימה על הפרויקטים שעשה, על החלק האישי שלקח בפרויקט ועל הפן הטכנולוגי שלו. הפן הטכנולוגי למעשה, הוא החשוב ביותר מאחר וזהו לב ליבו של המקצוע. יש להתכונן לענות על שאלות מקצועיות וטכנולוגיות.

גם מהנדסים צעירים ולא מנוסים צריכים להתכונן לספר על פרויקטים שנעשו בזמן הלימודים. חשוב להתכונן לענות על שאלות הקשורות לפרויקטים אלו, כגון: מה היו הפרויקטים? באילו טכנולוגיות נעשה שימוש? למה נבחרו דווקא בטכנולוגיות אלו? מה היה העיצוב? מה היו משמעויות הפרויקט? האם המועמד עבד לבד, בקבוצה או בזוג? גם ניסיון במסגרת הלימודים הינו בעל משמעות.

ישנה אפשרות לקיומו של ראיון אישי עם ההנהלה. ראיון זה מיועד להתרשמות אישית ולפרטים גלובאליים יותר. הראיון מתקיים לאחר שהמועמד עבר את כל הראיונות הטכניים והמבחנים. בשלבים אלו המקרה המוצלח מסתיים בקבלה לעבודה וחתימה על החוזה.

לסיכום, ניתן לומר כי ראיון עבודה בהייטק כולל ברוב החברות שלושה חלקים חשובים עקרוניים:

•מבחן טכני

•ראיון אישי

•פגישה עם נציג ממחלקת משאבי אנוש וההנהלה.

לכל המועמדים בהצלחה!