Language

איך מהנדס מתחיל מוצא עבודה ראשונה

מאי 04 2014

איך מהנדס מתחיל מוצא עבודה ראשונה? וכיצד מתגברים על מחסום הדרישה לניסיון קודם

לקראת סיום לימודי תואר במקצועות המחשב, מתחילים הבוגרים את חיפוש העבודה שתהיה נקודת הפתיחה בקריירה המקצועית שלהם. אחד המכשולים שעומדים בדרכם זו דרישת המעסיקים לניסיון קודם, דבר שאינו עולה בקנה אחד עם העובדה שהם רק בתחילת דרכם ולרוב אינם יכולים להציג ניסיון תעסוקתי קודם.  

ברור לכולם, הן למעסיקים והן לבוגרי התואר, שלכל אחד יש התחלה, אף אחד לא נולד כמהנדס מנוסה.

כתיבה מושכלת ונכונה של קורות החיים והתמקדות בחיפוש של המשרות הנכונות, יכולים לסייע לכל בוגר למצוא עבודה.

 

חיפוש עבודה בהייטק

 

להלן כמה נקודות למחשבה שיעזרו לכם בתהליך החיפוש:

 

1) מטבע הדברים כל חיפוש עבודה מתחיל בכתיבת קורות חיים. על סף סיום לימודי תואר אקדמי במדעי המחשב, לרוב הבוגרים אין כל ניסיון תעסוקתי ועל פניו נראה כאילו אין להם מה לכתוב בקורות החיים. אבל במקום לחשוב על מה שאין, כדאי להתייחס למה שיש: במהלך הלימודים, בכל קורס יש פרוייקטים ועבודות גמר, וכדאי מאד לציין אותם כניסיון. כדאי לפרט מה משמעות הפרוייקט, מה עושה התוכנית שכתבתם, באילו כלים השתמשתם, מה שפת התכנות, איזו מערכת הפעלה, באיזו סביבת עבודה נעשה הפיתוח. כל אלה אמנם אינם בגדר ניסיון תעסוקתי פורמלי, אבל זה בהחלט ניסיון שהבוגר רכש במהלך לימודיו. בדרך כלל עובדים על פרוייקט כזה חודשים ארוכים, משקיעים זמן ומחשבה וזה מקנה ידע וניסיון שכדאי להדגיש אותם. לא פעם במהלך ראיון עבודה, המראיין עצמו ישאל  אתכם על פרוייקטים שעשיתם כיוון שגם המעסיקים מודעים לחשיבות של הפרוייקטים הסטודנטיאלים. העיסוק בפרוייקט בזמן הלימודים אינו רחוק מאד מעבודה מעשית אמיתית במסגרת ארגון ובמסגרת תפקיד של מתכנת.

 

2) מי שבמהלך לימודיו קיבל ציונים גבוהים בבחינות ובעבודות, ראוי שידגיש זאת בקורות החיים. אם יש לכם ממוצע גבוה או אם סיימתם בהצטיינות, אלה קלפים חזקים שאתם מחזיקים ביד וכדאי להשתמש בהם. המעסיקים מודעים לכך שציונים גבוהים מעידים על הפוטנציאל של המועמד.

 

3) עוד לפני סיום הלימודים, כמו גם במהלכם, נסו לחפש משרות שמוצעות לסטודנטים או למהנדסים מתחילים, על אף שעדיין לא סיימתם את התואר. יתכן שתוך כדי הלימודים תוכלו להקדיש מספר שעות בשבוע לעבודה חלקית שתכניס אתכם לתוך המקצוע, תרכשו בה התנסות מעשית בתחום שלכם ואז תוכלו לציין אותה בקורות החיים כנסיון קודם. משרות כאלו מוצעות בשוק הדרושים, צריך רק לדעת לחפש אותן. בדרך כלל הן יופיעו תחת 'עבודות לסטודנטים' או 'עבודה חלקית' או 'עבודה ללא נסיון'. באתרי הדרושים באינטרנט ניתן להגדיר פילטר שיכוון אתכם לסוג זה של משרות. אם תצליחו להשיג משרה כזאת, הרי שעם סיום התואר  תהיו כבר בתוך העניינים וזו נקודת פתיחה טובה יותר מאשר לחפש עבודה ללא שום רקע קודם. יתכן גם שאחרי קבלת התואר תוכלו להישאר בחברה אליה נכנסתם כמתחילים ולגדול ולצמוח בה. המנהלים הספיקו להתרשם מכם ויתכן שיציעו לכם משרה שתואמת את מעמדכם כמסיימי תואר. בכל מקרה יהיה לכם יתרון על פני מועמד חדש שיבוא מבחוץ כיוון שאתם כבר עבדתם על הנושא וצברתם ידע וניסיון לגביו.

 

4) קחו בחשבון שבכל חברה או אירגון, לעיתים קרובות יש מקום למתחילים או לסטודנטים. זה באינטרס התקציבי של המעסיקים, והם פועלים בהתאם. בדרך כלל בכל אירגון בינוני ומעלה העבודה מחולקת לשתי רמות – הרמה הדחופה יותר כמו פרוייקטים ללקוחות בהם עובדים עם לוחות זמנים ולדדליין, מאידך עבודה שוטפת שהיא יותר לצרכים פנימיים של החברה ואינה קשורה לפרוייקט ספציפי. עבודה מהרמה השניה אפשר לתת למועמד מתחיל, כזה שיכול לעבוד מעט שעות בחודש ולא במשרה מלאה. זו עבודה עם דחיפות וחשיבות נמוכה יותר מאשר עבודה על פרוייקטים, אבל עדיין זו עבודה מקצועית שמאפשרת למועמד ללמוד את המקצוע ולעשות פרקטיקה בסביבה אמיתית.  

 

5) אחרי סיום התואר – חפשו משרות שמיועדות לאנשים ללא ניסיון. חברות רבות פותחות משרות כאלו שמיועדות לבוגרי תואר כיוון שלא לכל עבודה באירגון נדרש ניסיון. המעסיקים יודעים שיש להפריד בין סוגי העבודות: יש תפקידים שרק אדם עם ניסיון רב יכול למלא והם מוכנים לשלם לו שכר גבוה על מנת לקבל את התוצאה. לעומת זאת, ישנן עבודות פחות מורכבות שמהנדס/מתכנת מתחיל מסוגל לבצע ואין טעם לתת אותן לעובד מנוסה שעלות השכר שלו כמובן גבוהה יותר. לעובד מתחיל אפשר לשלם פחות  ולתת לו את המטלות היותר פשוטות שחבל לבזבז עליהן עובד מנוסה. לכן נסו לחפש משרות התחלתיות כאלו שיפתחו בפניכם אופק רחב להתקדמות ולצמיחה בתוך האירגון וכמובן גם יקנו לכם ניסיון.

 

6) אחרי שבדקתם את כל מודעות הדרושים המיועדות לסטודנטים, למתחילים ולחסרי ניסיון,  אם נתקלתם במודעה שנדרש בה נסיון של שנה אחת – נסו בכל זאת לשלוח קורות חיים. זה אמנם גבולי, אבל אפשר לנסות!  לכל היותר יתעלמו מקורות החיים שלכם ולא תשמעו מהם. אבל, יש גם סיכוי שבכל זאת יזמנו אתכם לראיון, ואם למשל  במהלך הראיון יעמידו אתכם במבחן ותעברו אותו בהצטיינות -  זה בהחלט יכול לספק את המעסיק על אף חוסר נסיונכם.   


טיפ למהנדס מתחיל

סטודנטים שזה עתה סיימו את התואר והתחילו לחפש עבודה נלחצים מהר מאד אם אינם מצליחים למצוא עבודה מיידית. לא פעם קורה שמרוב לחץ להתחיל לעבוד, סוטים מהכיוון שהצבתם לעצמכם ומתחילים לפזול הצידה למשרות שאינן דווקא בתחום הלימוד והיעד שלכם. מהנדסים שהתייאשו מלמצוא עבודה בתחום אליו הוכשרו, מתחילים לשלוח קורות חיים למשרות בתחומים אחרים, אפילו נחותים יותר, העיקר שיתחילו לעבוד. אנו מציעים להתאזר בסבלנות ולא להתייאש בקלות. למדתם כל כך הרבה, השקעתם בלימוד ובתכנות, המטרה שלכם היא למצוא עבודה במקצוע שלמדתם ולא בתחומים אחרים אליהם תגיעו מחוסר ברירה. אל תוותרו, אל תברחו הצידה, פשוט תנו לעוד קצת זמן לעשות את שלו.

המשרה עליה אתם חולמים – תגיע.

 

בהצלחה!